06-52 44 13 14
Voor een lichter leven

Slaapt je partner lekker of is hij een stresshaantje?

beterslapenMijn vader snurkte altijd verschrikkelijk hard. Iets wat wij als kinderen geruststellend vonden als we ‘s nachts wakker werden. Hij bleek slaapapneu te hebben en heeft er op latere leeftijd alles aan laten doen om dat te verbeteren. Dit deed hij pas na lang aandringen van mijn moeder. Hij vond het zelf geen probleem. Hij sliep toch goed?

Mijn moeder kon door dat gesnurk vaak de slaap niet vatten. Dat kon ze oplossen door in een andere kamer te gaan liggen, maar wat haar vooral zorgen baarde was dat mijn vader vermoeid leek door het slechte ademen. Hij haalde onvoldoende rust uit zijn slaap. Daardoor was hij overdag gespannen. Ze spoorde hem aan om naar de huisarts te gaan en zich te laten onderzoeken. Mijn vader had heel wat aansporing nodig voor hij het ging aanpakken. En ik denk dat meer mannen zo zijn.

Hard werken, niet zeuren, je verantwoordelijk voelen om steeds meer geld binnen te brengen, dat is wat veel mannen doen en ervaren. Zeker als er kinderen zijn wordt er iets in hen losgemaakt: de impuls om vooral door te zetten. Er zit een goede intentie achter, maar ten koste van hun energiereserves. Ze kunnen uitgroeien tot echte stresshaantjes. 

Misschien heb je ook zo’n partner die maar doorgaat. Misschien merk je dat hij zich steeds meer afsluit, nors reageert en in zichzelf zit te piekeren. Hij ziet waarschijnlijk nog maar één modus: doorgaan op dezelfde voet en niet opgeven.   

Hieronder vind je een oefening die je hem kan laten doen of met hem kan doen om zijn overmatige mentale focus te helpen doorbreken. Door meer te focussen op de concrete werkelijkheid en minder op de abstracte of mentale werkelijkheid komt er een ontspanningscyclus op gang in het lichaam. Dat kan je gelijk al merken doordat spanning in je hoofd en schouders minder worden tijdens deze oefening. 

Een opname van de oefening kun je gratis downloaden op mp3. 

Eén van de factoren die de slaap danig kunnen verpesten is gepieker. Alle problemen die je hardwerkende partner overdag had, komen hem nog eens bezoeken om uitgekauwd te worden. Juist terwijl slaap zo hard nodig is om bij te tanken en al die problemen de baas te worden. 

De kunst om dat gepieker te doorbreken is om zijn aandacht te richten op de concrete werkelijkheid en hem te helpen zijn nauwe aandachtsfocus te verbreden. Kijk eens of je hem in een zacht gesprekje kan uitnodigen om onderstaande oefening te doen.

Het is een antipiekeroefening. Ik heb een iets uitgebreide versie voor je partner opgenomen op mp3: antipiekeroefening met Open Focus (een methode ontwikkeld door Les Fehmi). Je kunt de opname hier downloaden. Hij duurt tien minuten.

Het helpt als hij deze oefening midden op de dag doet. Hij oefent zo zijn brein in het aanmaken van langzame hersengolven en een open focus. Hij doorbreekt daarmee de continue snelle hersengolven en nauwe focus van aandacht die je nodig hebt om je werk te doen. Omdat zijn brein het overdag geoefend heeft zal het hem helpen om ‘s nachts in slaap te vallen en de overgang te maken naar de langzame hersengolven en open focus van aandacht die bij slaap horen. Hij kan de oefening ook doen op momenten dat hij moeite heeft om in slaap te komen, bijvoorbeeld als hij ‘s nachts wakker is geworden en ligt te woelen of vlak voor het slapengaan.

De instructies zijn als volgt (als hij ze niet wil lezen, kun je vanaf 2 de cursieve teksten voorzeggen, waarna je 15 of 10 seconden stil bent).  
 

  1. Zit of lig met je ogen open. Wanneer je zit: voel het contact met de rugleuning, voel het contact van je voeten met de grond. Wanneer je in bed ligt: zorg dat er nog wel ergens een lichtbron is.
  2. Benoem rustig hardop of in jezelf vijf verschillende dingen die je ziet. Bijvoorbeeld: “ik zie een blauwe vaas, ik zie de rand van de deur, …, …, …”
  3. Benoem vijf dingen die je hoort. Bijvoorbeeld: “ik hoor muziek bij de buren, ik hoor mijn eigen adem, …, …,”
  4. Benoem vijf dingen die je voelt, concreet, lichamelijk. Bijvoorbeeld: “ik voel kriebel in mijn rechter knieholte, ik voel de adem in mijn neusgaten, …, …,…”
  5. Benoem vier dingen die je ziet, vier dingen die je voelt en vier dingen die je hoort.
  6. (Blijf de tekst herhalen voor) drie
  7. twee
  8. één

 
Tip: Als hij afgeleid is, is dat helemaal niet erg. Hij kan de draad gewoon weer oppakken waar hij was. Hij kan de cyclus herhalen als hij nog niet in slaap is of langer wil ontspannen. 

Tot slot: Geen iPad of iPhone voor het slapengaan. Het getuur op dat apparaat, hoe leuk het ook is, vernauwt je focus van aandacht en versnelt je hersengolven. Dat maakt je gespannen terwijl je juist slaperig wil worden. Laat hem de antipiekeroefening doen met Open Focus vlak voor het slapen gaan. 

Ps: Als de oefening hem bevalt, kan hij nog meer ontspanningsoefeningen volgen in het online meditatieprogramma ‘Beter Slapen’

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste berichten

Contactgegevens

Neuweg 447
1215 JC Hilversum
06 52441314
KvK Hilversum: 3206 4560
annemieke@rozemondcoaching.nl

View Annemieke Rozemond's profile on LinkedIn

Opgave nieuwsbrief

Ontvang drie rustgevende meditaties.

Geef je hier op